Statut PTRG został uchwalony 26 stycznia 2022 r.
i wpisany do KRS 9 lutego 2022 r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Głosu (zwane dalej także „Towarzystwem”).
- Siedzibą Towarzystwa jest Łódź, a terenem jego działalności Rzeczpospolita Polska.
- Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony.
- Towarzystwo po zarejestrowaniu posiada osobowość prawną i działa na podstawie prawa obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
§ 2
- Działalność Towarzystwa oparta jest na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
- Dochód Towarzystwa przeznacza się na realizację celów statutowych.
§ 3
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, jednak w przypadku, gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Towarzystwo może prowadzić działalność także poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym danego kraju.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji
o podobnym zakresie i charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym danego kraju.
§ 4
- Zarząd Główny Towarzystwa ma prawo powoływania oddziałów regionalnych, komisji ds. realizacji określonych zadań oraz innych jednostek organizacyjnych służących realizacji celów Towarzystwa.
- Oddziały regionalne, komisje lub inne jednostki organizacyjne nie posiadają osobowości prawnej, autonomii naukowej ani finansowej.
- Zasady tworzenia i rozwiązywania wszelkich jednostek terenowych, a także ich strukturę i zasady powoływania organów określa Rozdział IX niniejszego Statutu.
§ 5
Towarzystwo może używać odznak, pieczęci i logo na zasadach określonych w postanowieniach szczegółowych niniejszego Statutu w formie uchwały Zarządu Głównego Towarzystwa.
§ 6
- Towarzystwo może ustanawiać wyróżnienia, odznaki honorowe, certyfikaty i nadawać je członkom Towarzystwa i innym osobom fizycznym, osobom prawnym, instytucjom oraz komitetom społecznym zasłużonym dla celów realizowanych przez Towarzystwo lub dla samego Towarzystwa.
- Ustanowienie wyróżnień, odznak i certyfikatów, o których mowa w ust. 1 oraz ich nadawanie należy do kompetencji Zarządu Głównego, a za jego zgodą – także do zarządów oddziałów.
- Ustanawia się godność Honorowego Członka Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji Głosu.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7
- Celem Towarzystwa jest:
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych i poziomu naukowego członków Towarzystwa,
- propagowanie wiedzy logopedycznej i medycznej dotyczącej diagnozy
i terapii zaburzeń głosu,
- podnoszenie autorytetu w społeczeństwie wobec specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu,
- krzewienie zasad etyki zawodowej i czuwanie nad ich przestrzeganiem,
- stała ochrona interesów i praw specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu,
- reprezentowanie ogółu polskich specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu,
- zbieranie informacji i utrzymywanie kontaktów z instytucjami i osobami prawnymi zainteresowanymi problematyką rehabilitacji zaburzeń głosu,
- inne zadania należące do sfery zadań publicznych określonych w art. 4. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, mające na celu zaspokajanie potrzeb społecznych specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu oraz logopedów.
2. Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi działającymi w zakresie objętym celami Towarzystwa,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z zagranicznymi towarzystwami naukowymi,
- reprezentowanie członków Towarzystwa wobec władz państwowych, związkowych i samorządowych,
- inicjowanie, prowadzenie i wspieranie badań naukowych,
- współdziałanie z organami służby zdrowia i innymi specjalistami w rozwijaniu i doskonaleniu opieki nad pacjentami z zaburzeniami głosu,
- organizowanie zjazdów, konferencji, seminariów i posiedzeń naukowych,
- ogłaszanie konkursów i przyznawanie nagród,
- dbałość o poziom kompetencji naukowych i zawodowych specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu poprzez organizowanie szkoleń, kursów
i konsultacji oraz udział w procedurach specjalizacyjnych i opiniujących ww. sfery
- działanie na rzecz rozwijania metod oraz standardów postępowania w rehabilitacji zaburzeń głosu,
- tworzenie placówek prowadzących działalność usługową – szkoleniową, badawczą, terapeutyczną, profilaktyczną itp.,
- szerzenie i popularyzację wiedzy z zakresu rehabilitacji zaburzeń głosu w formie wykładów publicznych, odczytów, publikacji oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych i tym podobnych,
- działania na rzecz podnoszenia jakości usług logopedycznych z zakresu rehabilitacji zaburzeń głosu poprzez system rekomendowania specjalistycznych umiejętności logopedycznych,
- prowadzenie doradztwa naukowo-badawczego, konsultacji i ekspertyz, szkolenia i kształcenia umiejętności logopedów i specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu,
- prowadzenie działalności wydawniczej i współpracę w tym zakresie z innymi wydawnictwami.
3. Przedmiot działalności Towarzystwa określony w ust. 2 pkt. a – n realizowany jest w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, natomiast działalność określona w ust. 2 pkt. e – n może być również odpłatną działalnością pożytku publicznego.
§ 8
- Towarzystwo może powołać własne czasopismo.
- Prezes Zarządu Głównego szczegółowo określa kwestie związane z powołaniem czasopisma.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków nadzwyczajnych,
- członków honorowych.
- Towarzystwo nie powołuje członków wspierających.
§ 10
Członkiem zwyczajnym może być osoba z wykształceniem wyższym, która ukończyła studia (stacjonarne/podyplomowe) z zakresu rehabilitacji zaburzeń głosu, emisji głosu, logopedii, innych specjalności logopedycznych lub lekarz, którego specjalizacja bądź doświadczenie zawodowe związane jest z przedmiotem działalności Towarzystwa. Członek zostaje przyjęty przez Zarząd Główny na podstawie pisemnej deklaracji, o ile zaakceptował i jednocześnie zadeklarował czynne uczestnictwo w realizacji celów Towarzystwa.
§ 11
O przyjęciu danej osoby w poczet członków zwyczajnych i członków kandydatów Towarzystwa decyduje Zarząd w formie uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- brać udział w zjazdach, konferencjach, zebraniach Towarzystwa,
- zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa,
- korzystać z pomocy Towarzystwa,
- otrzymywać publikacje Towarzystwa bezpłatnie lub ulgowo w zależności od decyzji Zarządu.
§ 13
Członek zwyczajny jest zobowiązany:
- przestrzegać postanowień Statutu, wewnętrznych regulaminów oraz uchwał władz Towarzystwa,
- brać czynny udział w realizacji celów Towarzystwa,
- systematyczne opłacać składki członkowskie.
§ 14
- Członkiem nadzwyczajnym Towarzystwa może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, posiadająca ukończone studia wyższe na poziomie magisterskim, pracująca na rzecz osób z zaburzeniami głosu, która może być przyjęta do Towarzystwa przez Zarząd Główny na podstawie pisemnej deklaracji oraz pisemnej rekomendacji dwóch członków Towarzystwa, o ile zaakceptowała i jednocześnie zadeklarowała czynne uczestnictwo w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać student kierunku logopedycznego, po zaliczeniu co najmniej pierwszego roku studiów, przyjęty do Towarzystwa przez Zarząd Główny na podstawie pisemnej deklaracji, o ile zaakceptował i jednocześnie zadeklarował czynne uczestnictwo w realizacji celów Towarzystwa. Członkowie nadzwyczajni po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów logopedycznych nabywają prawa członków zwyczajnych.
- Członkostwo nadzwyczajne studenta logopedii ustaje w przypadku nieuzyskania dyplomu w ciągu 3 lat od daty wstąpienia do Towarzystwa lub rezygnacji ze studiów.
§ 15
- Członek nadzwyczajny posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, o których mowa w § 12 i § 13 Statutu, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
- W wypadku spełnienia przez członka nadzwyczajnego warunków określonych w par. 14 ust. 2 (zdanie ostatnie Statutu), Zarząd – na wniosek zainteresowanego – podejmuje uchwałę o zmianie statusu członka z zaliczeniem stażu członkowskiego.
§ 16
- Członkiem honorowym może zostać osoba bez względu na jej narodowość lub przynależność państwową, szczególnie zasłużona dla Towarzystwa lub logopedii polskiej, szczególnie w zakresie rehabilitacji zaburzeń głosu.
- Nabycie członkostwa honorowego następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa na wniosek Zarządu Głównego.
§ 17
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, o których mowa w § 12 i § 13 Statutu, ale nie ma obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Członkostwo honorowe może być również nadane obywatelowi innego państwa jako dowód uznania wybitnych osiągnięć naukowych lub szczególnych zasług dla polskiej logopedii w zakresie rehabilitacji zaburzeń głosu.
§ 18
- Przynależność do Towarzystwa ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
- skreślenia z listy członków przez Zarząd Główny z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,
- wykluczenia uchwałą Zarządu Głównego za działalność na szkodę Towarzystwa bądź popełnienie innego czynu uznanego przez Zarząd Główny za wykraczający poza ogólnie przyjęte zasady funkcjonowania Towarzystwa,
- śmierci lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez członka,
- utraty praw publicznych,
- utraty uprawnień zawodowych,
- nieuzyskania dyplomu przez studenta w ciągu 3 lat od daty wstąpienia do Towarzystwa lub rezygnacji ze studiów.
- Od uchwały o skreśleniu przysługuje członkom odwołanie do Zarządu Głównego
w terminie do 14 dni od daty zawiadomienia o skreśleniu. Jeśli odwołanie dotyczy członka Zarządu Głównego, odwołanie przysługuje do Walnego Zebrania Członków Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 19
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa,
- Zarząd Główny,
- Komisja Rewizyjna.
§ 20
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 4 lata.
- W pierwszym miesiącu roku kalendarzowego kończącego kadencję wybranych władz, członek Towarzystwa może zgłosić swoją kandydaturę do Zarządu Głównego lub Komisji Rewizyjnej.
- W przypadku niezgłoszenia żadnej kandydatury, kadencja obecnych władz zostaje przedłużona automatycznie o kolejne 4 lata.
- Wybór Prezesa i pozostałych Członków Zarządu Głównego Towarzystwa oraz Komisji Rewizyjnej odbywa się w bezpośrednim głosowaniu tajnym.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, jeśli Statut nie stanowi inaczej. W razie równej liczby głosów w głosowaniu członków Zarządu Głównego, decyduje głos Prezesa Zarządu Głównego.
- Głosowania władz Towarzystwa poza posiedzeniami mogą odbywać się
z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W takim przypadku możliwość udziału w posiedzeniu władz przy wykorzystaniu tego rodzaju środków zostanie wskazana w zawiadomieniu o zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
ROZDZIAŁ V
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 21
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
§ 22
Walne Zebranie Członków ma prawo podejmowania uchwał w pierwszym terminie w obecności co najmniej 1/10 osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie (który jest wyznaczany godzinę później) – bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 23
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
§ 24
Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się co najmniej raz na 2 lata w czasie i miejscu oznaczonym przez Zarząd Główny. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd Główny zawiadamia co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
§ 25
Walne Zebranie Członków może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§ 26
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- omawianie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego
i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium członkowi władz Towarzystwa z jego działalności,
- udzielanie absolutorium Zarządowi Głównemu Towarzystwa,
- zatwierdzanie projektu planu pracy Towarzystwa na następną kadencję,
- wybór członków Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie decyzji w sprawach objętych wnioskami Zarządu Głównego lub Komisji Rewizyjnej,
- nadawanie godności przewodniczącego honorowego i członka honorowego Towarzystwa,
- uchwalanie zmian w Statucie,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego lub Komisji Rewizyjnej, z wyłączeniem sytuacji, o której mowa w par. 18 ust. 2,
- powołanie pełnomocnika, który będzie reprezentował Towarzystwo w umowach pomiędzy Towarzystwem a członkami Zarządu Głównego i sporach z nimi,
- rozwiązanie Towarzystwa.
§ 27
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź co najmniej 25 członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Wystąpienie z inicjatywą zwołania Nadzwyczajnego Zebrania Członków wymaga formy pisemnej.
§ 28
Zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków dokonuje się w terminie 2 miesięcy od daty wystąpienia z inicjatywą jego zwołania, nie wcześniej niż na 1 miesiąc przed terminem nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, a jego porządkiem obrad są sprawy wskazane
w pisemnym wystąpieniu wnioskodawcy.
ROZDZIAŁ VI
ZARZĄD GŁÓWNY
§ 29
- Na Zarząd Główny składa się czterech członków wybieranych na wspólną kadencję na Walnym Zebraniu Członków zwyczajną większością głosów obecnych członków.
- Kandydatów na członka Zarządu Głównego zgłaszają obecni na Walnym Zebraniu Członków członkowie Towarzystwa spośród członków obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
- Podczas Walnego Zebrania Członków nowo wybrani członkowie Zarządu Głównego wybierają ze swego grona Prezesa Zarządu Głównego.
§ 30
- Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej Towarzystwa,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa i ustalanie wysokości rocznej składki członkowskiej,
- uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
- zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych,
- reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu z zachowaniem dbałości o jego wizerunek,
- kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie
z postanowieniami Statutu oraz podjętymi uchwałami,
- powoływanie komisji, Rad Wydawniczych, Naukowych oraz Recenzenckich czasopism Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa,
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów, koordynowanie i wspomaganie ich pracy,
- powoływanie i rozwiązywanie placówek, komisji problemowych stałych i okresowych, grup ekspertów i doradców dla rozstrzygania merytorycznych spraw Towarzystwa,
- określanie zasad rekomendowania specjalistycznych umiejętności profesjonalnych,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych, w tym komisji rekomendacyjnych,
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków w sprawie członkostwa honorowego Towarzystwa,
- rozstrzyganie w kwestii odwołań członków od decyzji Zarządów Oddziałów,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków Towarzystwa zwyczajnych i nadzwyczajnych,
- przyjmowanie rocznych sprawozdań z działalności Oddziałów,
- rozstrzyganie sporów wynikłych w gronie Towarzystwa na tle jego działalności,
- zatrudnianie pracowników,
- przyjmowanie, wykreślanie i wykluczanie członków,
- realizowanie postanowień i wniosków z prac Komisji Towarzystwa,
- ustanawianie wyróżnień, odznak, certyfikatów oraz ich nadawanie,
- rozstrzyganie konkursów i przyznawanie nagród,
- nadawanie bądź zmiana logotypu Towarzystwa.
- Zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa dla swojej ważności i skuteczności wymaga łącznego działania co najmniej dwóch członków Zarządu Głównego, w tym Prezesa Zarządu Głównego.
- W sprawach niemajątkowych Towarzystwo reprezentowane jest przez co najmniej dwóch członków Zarządu Głównego, w tym Prezesa Zarządu Głównego.
- Członkowie Zarządu Głównego nie otrzymują wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 31
- Decyzje Zarządu podejmowane są w formie uchwał zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 1/2 składu Zarządu, w tym Prezesa Zarządu Głównego.
- Posiedzenia Zarządu Głównego są zwoływane w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok i są prowadzone przez Prezesa Zarządu Głównego bądź Członka Zarządu Głównego.
§ 32
Posiedzenia Zarządu Głównego mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§ 33
- W przypadku ustania członkostwa lub rezygnacji z funkcji członka Zarządu Głównego, Zarząd Główny zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Towarzystwa w celu uzupełniania składu Zarządu Głównego.
- Jeżeli sytuacja określona w ust. 1 powyżej dotyczy Prezesa Zarządu Głównego, jest on wybierany z grona członków Zarządu Głównego przez tychże członków Zarządu Głównego, w tym również przez nowo wybranego członka Zarządu Głównego.
ROZDZIAŁ VII
KOMISJA REWIZYJNA
§ 34
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób, w tym Przewodniczącego
i dwóch członków wybieranych co 4 lata przez Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów na wspólną kadencję.
- Członkami Komisji Rewizyjnej mogą być osoby:
- niebędące członkami organu zarządzającego oraz niepozostające z członkami organu zarządzającego w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa,
- niekarane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 35
- Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący.
- Działalność Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, jednakże członkowie Komisji Rewizyjnej zbierają się nie rzadziej niż raz
w roku.
§ 36
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§ 37
- Na 30 dni przed każdym zwyczajnym Walnym Zebraniem Członków Komisja Rewizyjna:
- sprawdza dokumentację Towarzystwa,
- ocenia działalność Zarządu Głównego,
- opiniuje sprawozdanie finansowe Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu Członków sprawozdanie
z działalności Komisji oraz przedstawia wniosek w sprawie absolutorium.
§ 38
W przypadku ustania członkostwa lub rezygnacji z funkcji członka Komisji Rewizyjnej, Zarząd Główny zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w celu uzupełniania składu Komisji.
§ 39
Decyzje Komisji Rewizyjnej podejmowane są w formie uchwał zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
ROZDZIAŁ VIII
KOMISJE
§ 40
Komisje są jednostkami organizacyjnymi powołanymi przez Zarząd Główny na okres jego kadencji lub doraźnie, w celu opracowania pewnych szczególnych, ważnych zagadnień naukowych lub organizacyjnych oraz wydania opinii w takich sprawach.
§ 41
- Komisje liczą co najmniej dwóch członków wybieranych przez Zarząd Główny.
- Przynajmniej jednym członkiem komisji musi być członek Zarządu Głównego. Pozostali członkowie komisji powoływani są przez Zarząd Główny spośród członków Towarzystwa ze względu na posiadane merytoryczne kompetencje odpowiadające zadaniom komisji.
§ 42
Za pracę w Komisjach ich członkowie mogą otrzymywać wynagrodzenie ustalone uchwałą Zarządu Głównego.
§ 43
Stałymi Komisjami Towarzystwa są: Komisja Naukowa oraz Komisja ds. Oddziałów Towarzystwa (od momentu powołania pierwszego oddziału).
§ 44
- Komisja ds. Naukowych koordynuje aktywność naukową i wydawniczą Towarzystwa.
- Przewodniczącym Komisji ds. Naukowych jest Prezes Zarządu Głównego.
- Do zadań szczegółowych Komisji ds. Naukowych należy:
- opiniowanie spraw dotyczących konferencji i szkoleń i innych wydarzeń organizowanych pod patronatem Towarzystwa,
- rekomendowanie Zarządowi Głównemu składu Rad Redakcyjnych, Naukowych i Recenzenckich czasopism i innych wydawnictw Towarzystwa,
- wydawanie w imieniu Towarzystwa ekspertyz naukowych,
- opiniowanie w sprawach kształcenia specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu i ich kwalifikacji zawodowych,
- wydawanie w imieniu Towarzystwa ekspertyz dotyczących kształcenia specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu,
- opiniowanie w sprawach obejmowania patronatem Towarzystwa różnych form kształcenia logopedów i specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu.
§ 45
- Komisja ds. Oddziałów Towarzystwa koordynuje działalność Oddziałów Towarzystwa.
- Przewodniczącym Komisji ds. Oddziałów jest Członek Zarządu Głównego.
- Do zadań szczegółowych Komisji ds. Oddziałów Towarzystwa należy:
- wspieranie organizacyjnej działalność Oddziałów,
- czuwanie nad przestrzeganiem Statutu Towarzystwa w Oddziałach,
- wydawanie w imieniu Towarzystwa ekspertyz naukowych.
- Komisja powoływana jest w momencie powołania pierwszego oddziału Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IX
ODDZIAŁY
§ 46
- Oddział jest jednostką organizacyjną Towarzystwa i posiada autonomię organizacyjną, której zakres określa Zarząd Główny na wniosek Zarządu Oddziału.
- Oddział nie posiada autonomii naukowej, finansowej ani osobowości prawnej.
§ 47
- Oddział jest powoływany w drodze uchwały przez Zarząd Główny na pisemny wniosek co najmniej 10 członków Towarzystwa.
- Oddział może powstać w rejonie, w którym ma miejsce zamieszkania lub wykonywania pracy co najmniej 10 członków Towarzystwa.
- Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby jego władz ustala Zarząd Główny.
§ 48
- Organami Oddziału Towarzystwa są: Zebranie Członków Oddziału, Zarząd Oddziału i Komisja Rewizyjna Oddziału.
- Najwyższą władzą Oddziału Towarzystwa jest Zebranie Członków Oddziału.
§ 49
- Postanowienia Statutu dotyczące poszczególnych władz Towarzystwa stosuje się odpowiednio do organów Oddziału, o których mowa w § 48 ust. 1 Statutu, z uwzględnieniem odmienności wynikających z postanowień niniejszego Rozdziału Statutu. W szczególności dotyczy to trybu dokonywania wyboru lub powoływania władz Oddziału.
- Członkowie Zarządu Oddziału nie otrzymują wynagrodzenia za czynności dokonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 50
- Kwestie związane z Zarządem Oddziału oraz Komisją Rewizyjną Oddziału określane są dodatkową uchwałą w momencie powołania pierwszego Oddziału Towarzystwa.
- Rozwiązanie Oddziału Towarzystwa następuje mocą uchwały Zarządu Głównego. Podjęcie tego rodzaju uchwały może nastąpić z własnej inicjatywy Zarządu Głównego lub na wniosek złożony przez co najmniej 10 członków Towarzystwa lub władze Oddziału Towarzystwa.
ROZDZIAŁ X
MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 51
- Na majątek Towarzystwa składają się:
- wpływy uzyskiwane ze składek członkowskich,
- dotacje, subwencje, darowizny, wpływy nadzwyczajne,
- wpływy z działalności szkoleniowej, doradczo-eksperckiej, usługowo-badawczej, wydawniczej oraz innej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 52
Środki finansowe Towarzystwa są gromadzone na rachunku bankowym.
§ 53
- Zarządy Oddziałów przekazują Zarządowi Głównemu 30% dochodów ze swojej działalności.
- Pozostałe 70% dochodów Oddziału wykorzystywane jest na cele statutowe przez Zarząd Oddziału po uzyskaniu zgody Prezesa Zarządu Głównego.
ROZDZIAŁ XI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 54
Zmiany Statutu, jak też rozwiązanie się Towarzystwa mogą nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków, powziętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
§ 55
Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.
§ 56
Likwidację Towarzystwa przeprowadza Zarząd Główny, chyba że Walne Zebranie Członków wyznaczy inny organ lub osoby do przeprowadzenia jego likwidacji.